Rapport från Bodö

Jag har haft en helt otrolig vecka!! Fanstastiskt väder, världens bästa klass och världens coolaste havsvarelser.



Det började bra med att däcket brann på ditvägen! Vi fick leka brandmän och släcka med vattenflarror.

Men tillslut kom vi fram till Bodö. Jag måste nästan säga att islands skönhet kan slänga sig i väggen. Här var det helt enkelt obeskrivligt vackra vykortsbilder i bakgrunden.


Dagarna ägnades åt exkursioner där vi fick utforska den marina miljön.

arterna undersöktes grundligt. Här provar jag hur bra snärt en viss brunalg kan ha genom att piska sven. Svnärten var bra!

Som de vetgiriga biologer vi är så skulle vi smaka på allt! Här är en sjöborre som blivit slaktad för att vi ska få smaska i sig dess råa könskörtlar. Gott!

En kungsfisk. Mycket delikat!

En trut. Smakade inte denna art men skulle tro att de är mumsiga.

Jag och min nya kompis (som jag sedan filéeade och åt upp). Det är en havsmus.
Jag och den snygga marulken. helt klart godast av alla. Har ett ca kilopris på 300kr/kg färsk.
En av alla vykortbilder som togs.
Resan avslutades med en fiskfest. Här skådas jag, Sven, Micke och vår doktorand Kristin.
Vi svullade i fisk! Äter man mycket behövs mängder med öl....
Det blev en av de roligaste klassfesterna. Det skrattades,pratades, brottades, spottades, åts (allt från marulk till hela krukor med dill). Här har jag och Micke  wasabiätartävling. Ni kan ju gissa vem som vann=)
Jag, ANneli och Natalie. Det här var troligen det sista vi gjorde med hela klassen, höst kommer alla försvinna med vinden åt alla håll och kanter. Att den här resan var schemalagd tid var det nog ingen som ens tänkte på, men det var ialla fall den roligaste schemalagda lektionerna jag har haft hittils=).

Tr

Kommentarer
Postat av: Sven

...kom att tänka på att den bästa smiskfisken nog ändå borde vara havsmusen. Ytterligare forskning krävs! Behöver vi ansöka om tillstånd för djurförsök förresten?

2009-06-13 @ 01:04:56
Postat av: Panneli

Hela resan var GRYM!

Bästa klassresan ever!!



Tänker på kvällarna då man satt på klippstränderna, fiskade lite, åt och drack, solade och bara hängde- vill dit igen!!!



=D

2009-06-13 @ 09:31:47
Postat av: Vanja

Oj oj va det ser fint ut där! Dit vill ja också åka! Tihi. Kram på dig kusinen!

2009-06-13 @ 15:19:42
URL: http://prestberg.se
Postat av: Linapina

Hade assistenterna med sig labsprit också ^^`?

2009-06-17 @ 19:34:37
URL: http://linas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback