Grodyngel

Oj oaj aj! jag har så himla mycket att göra nu! Slutspurt de luxe! det är förberedelser inför min 3måns flytt till islands, planering inför bodöresan, projektskrivande och plugg inför viltbiologitentan. Och fort går det! Idag for min kära snutt Verner i förväg till Islandet för att starta upp vårt monopol. Det är inte ens tre veckor tills jag joinar henne! Men innan dess ska som sagt mirakel utföras på hemmaplan.

Nu håller jag(nördsandra) och mina nördvänner på med ett litet forskningsprojekt där dessa frågeställningar skall besvaras:

1. Hur kommer variationen i födotillgång påverka storleken och relativ svans-/kroppslängd hos grodyngel, Rana temporaria? 2. Hur kommer den födoreglerade variationen, vad gäller storlek och morfologi, påverka grodynglens flyktacceleration vid ett simulerat angrepp?
 
För att svara på detta måste vi alltså tillbringa all vår dyrbara tid med att analysera bilder och videos på VARJE av våra 100 små yngel. Dålig tid det här tar då? Det är dock hög mysfaktor när man tillbringar dagarna med att fiska upp grodyngel ur burkar med en sked i umu:s mörka forskarlokaler. Här får ni en fin bild på exemplar nummer 82, även känd som the beast som väger HELA 0,592g och är helt outstanding störst av dem alla!

Det simulerade pretatorangreppet :P



Mina inlägg är helt vetenskapligt intressekopplade till mina sysselsättningar. ju roligare saker jag gör....ju roligare inlägg.....

Kommentarer
Postat av: Panneli

Glöm inte bort Brännbollsyran! =)

2009-05-26 @ 22:29:49
Postat av: Panneli

Glöm inte Brännbollsyran! =)

2009-05-26 @ 22:35:36
Postat av: Emma

Hallå Sandra, du måste nog ta med alla dina vänner till Island, för jag blir avundsjuk! Jag menar, hur kul är det att sitta inne med snoken framför en dator hela dagarna när man vet att ni är på island och gör en massa roligt?? vojne vojne



Hoppas ni får det kalasbra i alla fall!



Kram!

2009-05-27 @ 12:54:31
URL: http://vimlan.blogg.se/
Postat av: emilie

HAHA

2009-05-27 @ 19:30:33
URL: http://emmoberg.blogg.se/
Postat av: Vanja

Hahhhaha! Grodyngel... Kul. Keep up the nice blogging ;)



Kram från Kusin Vitamin!

2009-05-28 @ 06:41:16
URL: http://prestberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback